Odkud jsem
Cíl: pracovat s původem a pocitem domova, legitimizovat odlišný úhel
pohledu na realitu i druhé lidi, prohlubovat důvěru a akceptaci druhých.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ kulturní identita (uvě–
domění si vlastního „kulturního závaží“ ­ kulturního já), předcházení před–
sudkům, stereotypům ­ tolerování odlišnosti.
Cílová skupina: skupinově, 10–30 (podle velikosti skupiny nutno kori–
govat čas), interkulturní skupina.
Čas: do 90 minut (dle kondice skupiny).
Pomůcky: velký formát papíru (balicí papír), popisovač nebo tužky,
eventuálně provázek.
Postup: 
A. V jednodušší variantě ­ vhodná pro skupinu různorodých kultur či
mentalit z geograficky menšího úseku (jeden stát s krajovými odlišnostmi,
společenství typu Benelux apod.) ­ požádá vedoucí hry účastníky, aby vy–
tvořili z provázku tvar území, z něhož celá skupina pochází, a poté by se
měli postavit do místa, kde se cítí doma. (Nemusí to však být nutně ani mís–
to, kde se narodili, ani místo, kde momentálně bydlí!)
B. U různorodější skupiny s pestřejšími místy původu požádáme skupi–
nu, aby společně nakreslila např. kontinent a státy, odkud pocházejí. Trenér
by měl věnovat pozornost rovněž procesu spolupráce ve skupině. Po ukon–
čení práce požádáme účastníky, aby na místo, kde se cítí doma (stejná vari–
anta vymezení jako ve verzi A), položili drobný osobní předmět ­ prsten,
klíč, talisman, minci apod.
Nyní trenér účastníky vyzve, aby několika slovy seznámili ostatní s tím,
jaké místo vybrali a proč. Dalším krokem by měla být krátká reflexe na
téma, jak z tohoto místa vypadá okolní svět (např. hlavní město z provinč–
ního kraje nebo naopak Evropa při pohledu z neevropského kontinentu
atp.). Trenér by měl diskusi jemně moderovat a hlídat, aby případné kon–
frontace nebyly natolik agresivní, že by vytvořily komunikační bariéry.
Vyhodnocení (diskuse): Diskusi o zážitku je dobré vést ve směru, co
pro nás znamená domov a co tento pocit vytváří a jak. Zajímavé je i to, jak
se skupině spolupracovalo či co koho překvapilo v úhlu pohledu na svět či
na druhé. 
162
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>